Massasje

Kroppskontakt - MassasjeEn massasjetime tar utgangspunkt i klientens ønsker og behov. Noen har smerter eller kjenner seg stive på grunn av spent muskulatur, andre har skader etter fall eller andre ulykker og sliter med smerter i etterkant av behandling.

Muskelspenninger dannes ved overanstrengelse av muskulaturen. Årsak kan være  ensidig arbeidssituasjon, som arbeid ved PC, som håndverker eller annet. En annen grunn til at kroppen holder på spenninger kan være hendelser i livet som sitter igjen i muskelminnet. Hjernen sender da signaler til muskulaturen om at faren ikke er over og at vi fremdeles må holde oss i beredskap.

Det finnes ulike måter å benytte massasje som  verktøy i behandling, avhengig av massørens kompetanse og klientens behov.

Noen har smerter i muskler og ledd og kan ha nytte av massasje, triggerpunktarbeid, longering,  PNF-tøyninger eller en kombinasjon av disse, muskulering. Andre kan ha nytte av segmentmassasje/ bindevevsmassasje som bidrar til regulring av nervesystemet, ANS. Noen liker hard, dyp massasje mens andre er mer førsomme overfor trykk. Klienter med høyt blodtrykk trenger rolig massasje mens raskere massasje passer best for de med lavt blodtrykk.

For noen kan tøyninger kombinert med bevissgjøring av sansesignaler bidra til av kroppen slipper dypere spenning. Erfaring viser at vanlig klassiske massasje bidrar til bedre bevisstgjøring av kroppen som igjen fører til at man bedre kan regulere ut kroppslig stress på egen hånd. Ved massasje produserer kroppen ulike hormoner som relaxin og oxytocin som begge gir en velværefølelse.

Det er viktig å huske at kroppen selv har evne til heling. Sansesignalene, sensoriske nervesignaler fra kroppen til hjernen, er en viktig nøkkel i dette arbeidet. I vår vestlige kultur bestemmer klokken mye og livene våre leves ofte langt fra ro og tilstedeværelse i naturlige omgivelser. Som følge av det har vi mistet mye av respekten for kroppen og trygghet i oss selv. Troen på at det jeg faktisk kjenner er viktig å ta hensyn til, er fjern for mange. Å ta seg tid, notere hvordan pusten er, kjenne seg tilstede i seg selv, er en enkel investering i egen helse. Det høres lett ut, men for mange vanskelig å gjennomføre uten veiledning.

 

 

Comments are closed.